Hundar och shopping

Det blev lite mer faktaintag än dokumentären om 1900-talets kapprustning på tv4 Fakta. Såg Vetenskapens värld om "Den unika hunden", som handlade om hundens evolution och att hemligheten bakom den unika hundens förvandlingsförmåga finns i dess arvsmassa. Väldigt intressant då hundar och människor har många gemensamma sjukdomar, så som cancer och blindhet. För att se till hundens genetiska uppbyggnad så kan vi, eller forskarna, sedan se till eventuella lösningar för sjukdommarna hos människor. Och hundar.

Därefter såg jag lite av Debatt på svt1, som dels handlade om shopping. Intressant debatt.. Men vissa i debattpanelen kanske såg saker och ting allt för svart och vitt. Som att modebloggare är dåliga förebilder för tjejer och skapar psykisk ohälsa. Självklart är idealen svåra att leva upp till för de flesta. Men jag tror att eftersom vi lever i ett sådant samhälle där vi matas på med internet, tidningar osv så är det viktigt att vi har en trygg och stadig omgivning, familj och vänner. Där skapas våran grund för bra självkänsla och trygghet i oss själva. Sen tycker jag givetvis att såväl bloggare som offentliga personer ska föregå med gott exempel.. Det försöker jag i alla fall göra.

Tycker jag att det är sjukt att det blir en sådan diskussion kring tjejers konsumerande, att det blir "så stora problem" då vi börjar tjäna pengar och börjar konsumera. Varför sägs det ingent då killar köper teknikprylar och fräscha bilar..?

Men en kille i debatten (som jag innan kallade för "vissa") såg verkligen allt svart och vitt. Att modebloggare gör så att tjejer vill ha dom dyraste väskorna, och om dom inte får det så mår dom dåligt. Och att vi (ja jag kan väl kalla mig själv lite modeblogg också) gör så att alla går omkring och putar med munnen och minglar och äter jordnötter med en drink i handen. Så svart och vitt är det väl inte riktigt..

Vad tycker ni? Om såväl hundar eller shopping..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback