Barcelona - sammanfattningen

Dags att sammanfatt kort min Barcelonaresa som jag lovade

Alltså den 4 Maj så åkte jag och älsklingen ner till den vackra staden Barcelona för att fira Klas födelsedag. När vi kom ned så gick vi direkt till en fiskrestaurang, Posit, och åt. Maten blev mindre lyckad där kan man säga. Men men, vi var ju i gott sällskap.

Vi bodde på ett mysigt hotell som hette Marina Barcelona. Frukostbuffén var den värsta jag har ätit. Och då menar jag värsta som något positivt. Det var hela väggar med allt man kunde tänka sig. Även champagne kunde man ta om man kände för det. Jag fastnade för dom färska ananas bitarna.

Första dagen besökte vi en fin och mysig park och gick sedan vidare mot city för att kolla affärer.

När vi vaknade på morgonen på Lördag så visste vi alla att ikväll så skulle vi vara med om något historiskt. Jag kommer dit sen. Först gick vi lite på stan och åt lunch sen åkte vi tillbaka till hotellet och gjorde iordning oss. Sen var vi påväg, påväg mot Nou Camp! Efter ett litet missöde i tunnelbanan då vi "tappade" bort Kent, som förövrigt hade alla biljetter så var vi framme vid den S T O R A arenan. Upp emot 100 000 åskådare får plats där. 100 000! Jag var 1 av dom. Sen var det avspark mellan FC Barcelona och Espanyol. Henke Larssons sista hemma match i Barcelonas färger. Det var så coolt att se Henke och Ronaldinho. Bara uppvärmningen var grym. Barcelona vann såklart och jublet var öronbedövande!

Kolla in länken och känn pulsen: www.youtube.com/watch?v=hkxMrXzcelU

FC barcelona
Dagen efter så kollade vi in La Sagrada Familia, Antoni Gaudi’s mest kända verk. Mäktigt är ordet. Fast jag ville ända upp i tornet men det var så himla lång kö. Sen gick vi in mot stan och såg ett annat verk av han, Casa Mila eller La Pedrera som hade ett riktigt häftigt tak med olika skulpturer. Och balkonräckena var ju väldigt annorlunda och coola. Vilken härlig skapare han var. Har aldrig sett något liknande. Hans inspiration hämtad från naturen är helt underbar att se på. Vi kollade också in Gaudi’s Casa Batllo. Jag är otroligt imponerad av hans verk!

Gaudi
Dagen efter var det shopping, shopping och åter shopping som gällde. Jag skrev tidigare i ett inlägg vad som köptes, så ni får kolla in det. Sen låg vi uppe vid poolen och solade. På kvällen så gick vi på en flamencorestaurang med buffé.

Vi trodde ju innan att vi inte skulle få så fint väder. Men hela tiden så var det gassande sol och 30 grader, så det var ju skönt. Dagen efter åkte vi hem till Sverige. Som förövrigt också hade haft fint väder!

Åh vad jag saknar Barcelona!


Kommentarer
Postat av: Cicci

Härligt! Jag var i Barcelona i somras och bodde på samma hotell. Frukostbuffén var nog det bästa jag varit med om i hela mitt liv, jag och min pojkvän brukar fortfarande prata om den ibland :)!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback